Chat with us, powered by LiveChat
top of page

Útnyilvántartás 2025-től: Így kerülheti el a céges autókra vonatkozó adócsapdákat

Frissítve: ápr. 8.

Miért fontos az útnyilvántartás vezetése?


A céges autókat használó vállalkozások számára az útnyilvántartás vezetése kulcsfontosságú, mivel ezzel igazolhatják az üzleti célú használatot, és akár adómegtakarítást is elérhetnek. 2025-től a cégautóadó mértéke inflációhoz igazítva automatikusan emelkedhet, ezért a pontos dokumentáció még fontosabbá válik.

A helytelenül vezetett vagy hiányos nyilvántartás esetén a NAV bírságot szabhat ki, valamint elveszhet az áfa-visszaigénylés lehetősége is.




Útnyilvántartás dokumentumat tartja a kezében egy nő.


Mit kell tartalmaznia egy szabályos útnyilvántartásnak?


A NAV ellenőrzése során az útnyilvántartásban az alábbi adatokat kell pontosan rögzíteni:


• a gépjármű típusát,


• forgalmi rendszámát,


• az üzemanyagnormát,


• a kilométeróra állását az év első és utolsó napján,


• az utazás időpontját,


 • az utazás célját (honnan-hova utazott),


• a felkeresett üzleti partnerek megnevezését,


• a közforgalmú útvonalon megtett kilométerek számát.


Az útnyilvántartás segíthet elkülöníteni a céges és magánhasználatot, ami szükséges lehet például a bérleti/lízingdíj vagy a szervizelés munkadíja áfájának részleges visszaigényléséhez.

 

Tudta?

2025 után a cégautóadó mértéke évente automatikusan emelkedhet: az infláció függvényében minden évben drágulhat a cégautók fenntartása.




Költségtérítés útnyilvántartás alapján


Ha valaki a saját autóját használja munkához – például ha gyakran utazik hivatalos ügyekben –, akkor az ilyen utak után költségtérítést kaphat. Ehhez azonban útnyilvántartást kell vezetni, amiből látszik, hogy pontosan mikor, hova és mennyit autózott.


Az ilyen költségtérítés jövedelemnek számít, vagyis adózni kell utána. Viszont a ténylegesen felmerült költségeket – például az üzemanyag árát vagy az autó használatával kapcsolatos egyéb kiadásokat – le lehet vonni belőle.


A levonható költségeket úgy számítják ki, hogy megnézik, mennyi hivatalos utat tett meg, mennyit fogyaszt az autó, és mennyi az üzemanyag ára. Ehhez még hozzá lehet adni az egyéb, útra jutó költségeket is.



Hogyan számolható el az üzemanyagköltség?


A munkára használt jármű üzemanyagköltségét többféleképpen lehet elszámolni:


  • vagy a NAV által megadott fogyasztási norma és üzemanyagár alapján,

  • vagy a tankolásról szóló számlák alapján.


Tölthető hibrid vagy tisztán elektromos autóknál az elektromos töltés költsége is elszámolható. Fontos, hogy egy negyedévben csak egyféle módszert lehet választani, és azt minden járműre ugyanúgy kell alkalmazni.



Áfa visszaigénylés – fontos tudnivalók


A személyautók esetében általánosságban nincs lehetőség üzemanyag vagy más üzemeltetési költség áfájának visszaigénylésére – még akkor sem, ha az autót céges célra használják.


Ami viszont visszaigényelhető:


  • A bérleti vagy lízingdíj áfájának 50%-a, útnyilvántartás nélkül is. Ha van pontos útnyilvántartás, akkor akár a tényleges céges használat arányában is visszaigényelhető az áfa.

  • A szervizelés munkadíjának 50%-a (nem az alkatrészeké!), útnyilvántartás nélkül is.


Üzemanyagra vonatkozóan személyautóknál nincs visszaigényelhető áfa!


Fontos! A pontos útnyilvántartás vezetése eddig is fontos volt és ezután is az lesz – különösen azoknál, akik költségeket akarnak elszámolni vagy bizonyítani az üzleti célú használatot.



Digitális útnyilvántartás: a jövő megoldása


A manuálisan vezetett, papíralapú útnyilvántartás időigényes és hibalehetőségekkel teli, ezért egyre több vállalkozás tér át automatizált digitális rendszerekre.


Hogyan működik az automatizált útnyilvántartás?

  •  GPS-alapú nyomkövető rendszerek rögzítik az útvonalakat

  •  A szoftver automatikusan megkülönbözteti az üzleti és a magánutakat

  •  Az adatok exportálhatók és NAV-kompatibilis formában elmenthetők

  •  Jelentősen csökken az adminisztrációs teher


Milyen előnyei vannak a digitális nyilvántartásnak?

  • Csökkenti a hibázás esélyét

  • Könnyen ellenőrizhető és visszakereshető

  • Időt és pénzt takarít meg

  • NAV-ellenőrzés esetén védelmet nyújthat



Mire kell figyelni 2025-től az útnyilvántartás vezetésekor?


Legyen naprakész és pontos! – Ha egy nyilvántartás hiányos vagy visszamenőlegesen próbálják pótolni, az NAV-bírságot eredményezhet.

Használjon digitális megoldásokat! – Az automatizált útnyilvántartó rendszerek jelentősen csökkentik a hibázás esélyét.

Őrizze meg a nyilvántartásokat! – A NAV akár több évre visszamenőleg is kérheti az útnyilvántartások bemutatását.



Mit érdemes megjegyezni?


A cégautóadó összege 2025-től automatikusan emelkedhet, ezért még fontosabbá válik a költségek pontos dokumentálása. Az automatikus GPS-alapú rendszerek bevezetése nemcsak az adminisztrációs terheket csökkenti, hanem biztosítja az adókedvezmények és áfa-visszaigénylés lehetőségét is.

A vállalkozások számára a legjobb stratégia az automatizálás és a pontos nyilvántartás vezetése, amely segít elkerülni az adóellenőrzési problémákat és a felesleges kiadásokat.

 


Kerülje el az adócsapdákat – Segítünk Önnek!


A pontosan vezetett útnyilvántartás elengedhetetlen, és szeretné kihasználni a bérleti díj vagy szerviz munkadíja után visszaigényelhető áfa lehetőségét – a vonatkozó szabályok figyelembevételével. Ne kockáztassa vállalkozása pénzügyi stabilitását!


Biztos benne, hogy útnyilvántartása megfelel az új szabályoknak?Szakértőink segítenek megtalálni a legjobb megoldást vállalkozása számára, legyen szó digitális útnyilvántartásról, költségoptimalizálásról vagy NAV-ellenőrzésre való felkészülésről.


Forduljon hozzánk bizalommal!


Vegye fel velünk a kapcsolatot, és előzze meg az esetleges bírságokat, valamint csökkentse céges autói fenntartási költségeit egy hatékony és NAV-kompatibilis útnyilvántartással!

 







Tetszett a cikk és szeretne több ilyet olvasni?

Iratkozzon fel és mi emailben értesítjük ha hasonló cikket írunk.

bottom of page